Het verschil tussen virtuele PBX en gehoste PBX:

Veel mensen denken dat de term “Virtuele PBX” hetzelfde is als “Gehoste PBX” of “Cloudgebaseerde PBX”. Hoewel beide goedkoper zijn dan een lokaal telefoonsysteem, ze zijn niet identiek. Er zijn juist grote verschillen, met name met betrekking tot functionaliteit. Het grootste verschil is dat Virtuele PBX slechts een geautomatiseerde antwoordservice is en gesprekken routeert. Gehoste PBX daarentegen is een compleet, professioneel telefoonsysteem.

VIRTUELE PBX

Een virtuele PBX is op zichzelf geen compleet systeem, maar slechts één onderdeel van een gehost PBX-systeem. Wat zich het best laat omschrijven als een geautomatiseerde antwoordservice, dat zorgt voor afhandeling en sturing van inkomende oproepen. Dit type systeem heeft geen call control-functies en uitgaande oproepen zijn niet mogelijk. In plaats daarvan stuurt het inkomende oproepen door naar mobiele telefoons, vaste lijnen of VoIP-extensies via een auto attendant of interactieve voice response (IVR).

Deze systemen zijn dan wel goedkoper dan cloudgebaseerde PBX-oplossingen, ze missen echter belangrijke functies voor bedrijfscommunicatie. Ze zijn het meest geschikt voor zeer kleine kantoren/thuiskantoren, die onkosten zo laag mogelijk willen houden. Net als bij gehoste PBX-oplossingen is het onnodig om nieuwe hardware aan te schaffen – gebruikers kunnen een gratis nummer krijgen en telefoontjes naar vaste lijnen, mobiele telefoons of zelfs gratis softphones van werknemers laten doorverwijzen. Het heeft ook een aantal geavanceerde doorschakelfuncties, zoals vind mij/volg mij.

Het is belangrijk op te merken dat dit systeem uw bestaande uitgaande telefoondienst niet vervangt, maar een extra kostenpost is. Ook zijn er geen call control- functies en kunnen medewerkers niet worden verbonden via extensies. Bovendien zijn oproepen tussen vestigingen niet gratis, met een gehoste PBX is dit wel het geval. Verder levert een virtuele PBX ook geen productiviteitsvoordelen op, zoals unified messaging of presence. Naarmate uw bedrijf groeit, is het onvermijdelijk dat u deze oplossing zult ontgroeien en dat vervanging noodzakelijk is.

GEHOSTE PBX

Een cloudgebaseerde/gehoste PBX is een compleet, zakelijk VoIP-systeem dat zowel inkomende als uitgaande oproepen routeert en hoogwaardige functionaliteit biedt. Organisaties met hoge belvolumes of met meer dan 10 werknemers, zouden moeten overwegen om een virtuele PBX over te slaan en direct naar een gehoste PBX-oplossing over te stappen.

In de meeste gevallen zullen Gehoste PBX-providers uw huidige telefoonbedrijf vervangen, wordt u verbonden via een router en zult u waarschijnlijk IP-telefoons gaan gebruiken. Met een cloudgebaseerde PBX heeft u één hoofdnummer voor alle oproepen, met doorkiesnummers, ongeacht waar werknemers zich bevinden en is geschikt voor organisaties met meerdere vestigingen, zelfs als die wereldwijd verspreid zijn. Het geeft u enterprise-klasse functionaliteit, zoals doorschakeling van gesprekken, unified messaging (voicemail naar email), wachtstand, vind mij/volg mij, drieweg conferencing, auto attendant en meer.

Virtuele PBX Gehoste PBX
Geautomatiseerde antwoordservice en oproepsturing. Professioneel enterprise-klasse telefoonsysteem.
Onderdeel van gehoste PBX. Hetzelfde als een cloudgebaseerd telefoonsysteem.
Routeert alleen inkomende oproepen, d.w.z. de inkomende oproepen worden doorgeschakeld naar mobiele telefoons, vaste lijnen of VoIP-extensies m.b.v. een auto attendant of IVR. Routeert geen uitgaande oproepen. Routeert zowel inkomende als uitgaande oproepen.
Oproepen tussen vestigingen zijn niet gratis. Eén hoofdnummer voor alle oproepen, met doorkiesnummers, ongeacht waar medewerkers zich bevinden.
Vervangt uw bestaande uitgaande telefoondienst niet, maar brengt extra kosten met zich mee. Vervangt uw huidige telefoonbedrijf, routeert oproepen via een router en gebruikt hoogstwaarschijnlijk IP-telefoons. Minimaliseert OPEX en resulteert in grote CAPEX-besparingen.
Heeft geen zakelijke communicatiefuncties, call control-functies of productiviteitsvoordelen, zoals unified messaging of presence. Enterprise-klasse functies,zoals doorschakeling van oproepen, unified messaging (voicemail naar email), Gesprek in de wacht, vind mij/volg mij, Drieweg conferencing, auto attendant en meer. Resulteert in meer productiviteit, efficiëntie, flexibiliteit en mobiliteit.
Meest geschikt voor kleine kantoren/thuiskantoren. Organisaties met hoge belvolumes of met meer dan 10 werknemers. Zeer geschikt voor organisaties met meerdere vestigingen, zelfs als die wereldwijd verspreid zijn.
Meer onderhoud, IT-personeel en benodigde resources. Geen gedoe meer m.b.t. beheer en onderhoud van telefoonlijnen en het moeten dealen met telefoondiensten.
Het systeem zal moeten worden vervangen naarmate het bedrijf groeit. Geschikt voor bedrijven van elk formaat.

Klik hier voor meer informatie over Evolve IP’s Gehoste PBX-oplossing

Benieuwd naar Gehoste PBX-tarieven? Klik hier voor meer informatie