Menu
Blog

De 4 overwegingen om het juiste communicatie platform te kiezen

De 4 overwegingen om het juiste communicatie platform te kiezen

Welke factoren moet u in overweging nemen?

Om de juiste keuze te maken tussen locatiegebonden “On-Premise” communicatie systemen of in de “Cloud” of “gehoste”  Voice over Internet Protocol systemen geven wij u de vier belangrijkste overwegingen mee.

Voice over Internet protocol telefoonsystemen (VOIP) zijn erg in trek. Als u overweegt over te stappen naar een nieuw telefoonsysteem, moet u de voor- en nadelen hiervan ten opzichte van de traditionele locatiegebonden “on-premise” systemen goed afwegen. Dit artikel helpt u met de 4 belangrijkste criteria om de juiste afweging te kunnen maken

1. Kosten

In de praktijk blijkt dat het kostenaspect in ieder bedrijf een belangrijke afweging is in de besluitvorming. Veel bedrijven denken dat zij zich een VoIP telefoonsysteem niet kunnen veroorloven en stellen een verandering uit. Dat is jammer want met de introductie van VoIP netwerken met spraak en data over het Internet zijn bedrijven juist in staat om de infrastructuur te reduceren en te consolideren. Bovendien levert het versturen van spraak, data en breedband services via 1 provider kostenvoordelen op.

Met het selecteren van een on-premise VoIP systeem blijft veel hetzelfde in vergelijking met de taditionele telefooncentrale. U moet hardware aanschaffen en onderhouden, IP telefoons en andere infrastructuur en apparatuur op locatie installeren. Welliswaar biedt deze oplossing het gemak van VoIP services, maar u zult zelf uw hardware moeten onderhouden en technisch systeembeheer uitvoeren om het systeem up-to-date en veilig te houden.

“Hosted VoIP” is een Cloud dienst waarbij u VoIP via het WAN afneemt bij uw leverancier. U hoeft als bedrijf niet te investeren in hard- en software en geen technisch- en/of systeembeheer uit te voeren. Uw service partner zorgt voor onderhoud, veiligheid en voor de nieuwst beschikbare functionaliteit en techniek. U bent altijd “up-to-date” en voorbereid op de toekomst. U betaalt voor deze diensten, maar omdat uw service partner deze diensten aan veel bedrijven levert kan zij dit prijstechnisch heel scherp doen. Belangrijk voordeel voor u is dat u betaalt voor het gebruik van de diensten, nooit teveel, maar gebaseerd op het volume of aantal gebruikers van de dienst binnen uw bedrijf. U hoeft niet te investeren in nieuwe techniek en systemen, dat doet uw service partner.

2. Bedrijfszekerheid

Bedrijven die lage verwachtingen hebben van de veranderingen in de toekomst, een relatief vastomlijnd bedrijfsproces hebben en weinig bewegen geven vaak de voorkeur voor “on-premise”systemen.  On-premise systemen vragen een hogere investering vooraf dan Cloud systemen. Op lange termijn kan dat goedkoper zijn al er weinig noodzaak is om te veranderen. De return of investment (ROI) voor bedrijven met een relatief vastomlijnd communicatie proces is daarom interessant. Toch kiezen meer en meer bedrijven voor een “on-premise” VoIP oplossing om van de voordelen te profiteren als het gaat om de bedrijfszekerheid (redundantie) en stabiliteit van hun communicatie.

3. Schaalbaarheid

VoIP oplossingen in de Cloud  of on-premise bieden beide grotere flexibiliteit om op en af te schalen. Toch biedt een oplossing in de Cloud een grotere mobiliteit, bedrijfszekerheid en beschikbaarheid. De diensten die vanuit de Cloud worden aangeboden geven gebruikers toegang tot hun communicatietools waar zij zich ook bevinden. Het is niet nodig om hardware en systemen aan te schaffen om dit op locatie mogelijk te maken. Cloud is plaats onafhankelijk te bereiken, overal waar u verbinding heeft tot het WAN. Uw diensten zijn altijd en overal beschikbaar via mobiel of andere bedrijfsmiddelen via het Internet.

Tegelijkertijd bieden VoIP communicatie systemen de mogelijkheid om zowel uw diensten als het aantal gebruikers uit te breiden. Zij zijn altijd uitgevoerd met standaardfuncties als :Call-control, call management, call training en analyse tooling. Functioneel heeft u alle controle over het gebruik.

4. Service

De belangrijkste redenen waarom veel bedrijven kiezen voor een hosted VoIP oplossing?

Zij hebben geen zorgen meer over systeem- en technisch beheer of updates van software en worden ontzorgd door hun leverancier. Zonder hoge initiële investeringen hebben zij de beschikking over de laatste techniek en meest actuele functionaliteit. Zij nemen alleen diensten af die nodig zijn en betalen voor het gebruik, dus nooit teveel.

Met een hosted VoIP oplossing neemt de leverancier alle risico’s, ontwikkeling, onderhoud en complexe afwegingen met betrekking tot toekomstontwikkelingen en klantvraag op zich. Uw IT afdelingen kunnen zich richten op uw core-business en worden ontzorgd. Natuurlijk zijn er bedrijven die graag controle houden over hun systemen. De on-premise VoIP oplossing kan dan een goed alternatief zijn. Maar zij moeten dan wel zorgdragen voor onderhoud en software update, of dit uit besteden aan een leverancier die dit op locatie kan uitvoeren.

Ongeacht de grootte van bedrijven, zij willen allemaal kosten besparen en van de voordelen profiteren van VoIP communicatie systemen. Wilt u weten wat dit kan betekenen voor uw bedrijf?  Bekijk dan onze “calculator” om een berekening te maken van uw werkelijke kosten versus die van de Cloud variant. Neem met ons contact op, EvolveIP beschikt over kundige consultants die u graag helpen met uw afwegingen en toekomstplannen.

Nieuwsgierig naar de andere mogelijkheden en voordelen van communicatie via de Cloud? Download ons whitepaper en kom erachter waarom organisaties overstappen naar de cloud.

EIP whitepaperblok on premise vs cloud

 

Anderen bekeken ook

Nog meer interessante artikelen

Transformatie van Mtel/Evolve IP Europe bijna voltooid Wanneer is uw telefoonsysteem toe aan de Cloud? Hoe kiest u als ICT professional de juiste communicatie strategie?
Meer nieuws

Meer weten?

Evolve IP is de gesprekspartner in klantcontact. Wij gaan graag met u in gesprek over de mogelijkheden voor uw organisatie.

Bel mij terug
Deze site gebruikt cookies voor analytische doeleinden om de inhoud van de site en de advertenties aan te passen aan jouw interesses. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Meer weten? Raadpleeg onze privacy statement.
Close
Whitepaper

De belangrijkste stuurinformatie voor uw contact center

Download Nu
Chat met ons