Menu
Blog

De financiële voordelen van Cloud contact centers

De financiële voordelen van Cloud contact centers

Cloudoplossing voordeliger dan on-premise?

De markt voor cloud software is flink aan het groeien. De zakelijke markt is klaar voor Software as a Service (SaaS) oplossingen. Als belangrijkste reden geven CIO’s de flexibiliteit en schaalbaarheid aan van de cloud. Hiernaast speelt ook mee dat je naar een voorspelbaar kostenmodel gaat waarbij je betaalt voor zaken die je daadwerkelijk gebruikt. Géén investeringen meer in kostbare systemen waarvan je niet alle functionaliteit gebruikt en die zo gedimensioneerd zijn om de jaarlijkse piekbelasting op te kunnen vangen.

Verschil in flexibiliteit

Klantcontactcenters kunnen veel voordeel behalen met de flexibiliteit en schaalbaarheid van een cloud contact center. Denk maar aan het opvangen van seizoensinvloeden en tijdelijke pieken in de belasting met flexibele gebruikersmodellen. Hiernaast is het nog vaak zo dat licentie modellen van on-premisesystemen zijn gebaseerd op het totale aantal gebruikers en niet op basis van het aantal gelijktijdige gebruikers.

Geen investeringskosten

Ook de Total Cost of Ownership (TCO) van cloudoplossingen en on-premise software (lokaal geïnstalleerd in de organisatie) verschillen. Door de aanschaf van bedrijfssoftware uit de cloud verschuif je investeringskosten naar operationele kosten. Hierdoor kunnen de kasstromen beter afgestemd worden op de operationele voordelen die de migratie naar de cloud brengt.
Bij de start van een project hoeft u dus geen investeringsoverzicht te maken voor de licentiekosten en de benodigde kapitaalinvestering. Hiernaast kunnen de bij deze investering behorende activa en toekomstige afschrijvingen worden verwijderd van uw balans.

Geen verborgen kosten

Kijk bij de te realiseren besparingen verder dan alleen naar de operationele kosten voor het onderhouden en beheren van het systeem. U realiseert ook besparingen doordat u geen on-premise omgeving meer hoeft te beheren. Denk hierbij aan de onderhoudskosten voor gebouwen, kosten van de benodigde IT-infrastructuur, personele besparingen die u realiseert, lagere telecommunicatie kosten en de kosten in verband met upgrades en patches van uw systeem. Deze kosten worden vermeden wanneer u uw contact center als cloud dienst afneemt.

Altijd de laatste versie

Met een cloud dienst beschikt u altijd over de laatste versie en hoeft u niet om de 6 tot 8 jaar te investeren in een nieuw systeem met de bijbehorende infrastructuur. De eisen aan de benodigde infrastructuur en technologische systemen worden steeds weerbarstiger wanneer de gebruikte technologie verouderd. Met een OPEX model bent u flexibeler om in te spelen op veranderde vragen vanuit de business. Hiernaast maakt u werkkapitaal vrij voor kritieke IT projecten die uw core business ondersteunen in plaats van dit geld te investeren in vernieuwing van de hardware en infrastructuur.

Transparantie in de kosten

De kosten van cloud contact center systemen zijn een stuk transparanter dan bij on-premise. Bij cloud software is van tevoren bekend dat 68% van de kosten in de (maandelijkse) abonnementsvorm zit. Bij on-premise is alleen de softwarelicentie van tevoren bekend (9% van de kosten). Dat blijkt uit onderzoek van Nucleus Research.

Het merendeel van de kosten bij on-premise zit in maatwerk, implementatie, hardware, ICT-personeel, onderhoud en trainingen. Bij cloud software zitten de onvoorziene kosten voornamelijk in de implementatie, maatwerk en training. Hardware en onderhoud zijn veelal niet voor rekening van de klant, waardoor de kosten veel transparanter worden.

Het maken van de juiste keuze

Als u op zoek bent naar een flexibele en schaalbare omgeving, dan is de keuze om uw contact center uit te rollen in de cloud snel gemaakt. Wanneer u meerdere locaties, een flexibele poule met medewerkers wilt inzetten of meerdere applicaties en functionaliteiten gebruikt, loopt het voordeel van een cloud contact center alleen maar op.

Benieuwd naar de andere voordelen een cloud communicatie oplossing? Download hier gratis ons whitepaper en kom erachter waar u als ICT professional op moet letten bij het kiezen van de juiste communicatie oplossing. 

Whitepaperblok Whitepaper Voordelen cloud

 

 

Anderen bekeken ook

Nog meer interessante artikelen

Transformatie van Mtel/Evolve IP Europe bijna voltooid Is uw telefoonsysteem toe aan een upgrade? Wanneer is uw telefoonsysteem toe aan de Cloud?
Meer nieuws

Meer weten?

Evolve IP is de gesprekspartner in klantcontact. Wij gaan graag met u in gesprek over de mogelijkheden voor uw organisatie.

Bel mij terug
Deze site gebruikt cookies voor analytische doeleinden om de inhoud van de site en de advertenties aan te passen aan jouw interesses. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Meer weten? Raadpleeg onze privacy statement.
Close
Whitepaper

De belangrijkste stuurinformatie voor uw contact center

Download Nu
Chat met ons