Verzoek informatie
+31(0)88 – 428 31 11

Verzoek informatie

or Call +31(0)88 – 428 31 11

Terugblik Thuiszorg Kennisochtend 2018

februari 1, 2018 / Evolve IP

Kennisochtend Thuiszorg

Op dinsdag 23 januari was het moment eindelijk daar, de Kennisochtend voor de Thuiszorg kon worden afgetrapt. Zo’n 25 contactpersonen, vaak team managers, van verschillende thuiszorg organisaties kwamen bijeen in het Van der Valk hotel te Utrecht om na te denken over de de vraag: Hoe bent u optimaal bereikbaar voor uw cliënt?

De ochtend werd afgetrapt met een interactieve sessie onder leiding van Evolve IP waarbij de bereikbaarheid en het verlenen van zorg centraal stonden. De aanwezige managers werden gevraagd om in te gaan op de volgende stellingen:

– Welk cijfer geeft u uw zorgteam voor uw telefonische bereikbaarheid in geval van een hulpvraag?
– Hoe heeft u uw bereikbaarheid ingeregeld als uw zorgverlener bezet is?
– Uw team biedt zorg voor cliënten. U organiseert de telefonische bereikbaarheid door….

Deze stellingen zorgden voor mooie discussies waaruit een paar interessante conclusies kwamen:

• Iedere zorgorganisatie heeft een eigen kijk op de invulling van het onderwerp bereikbaarheid, maar vinden het allemaal erg belangrijk om de bereikbaarheid goed geregeld te hebben.
• Veel organisaties willen beter bereikbaar zijn vanwege het persoonlijke contact met de cliënt en de focus op het verlenen van zorg
• Veel zorgorganisaties maken te weinig gebruik maken van slimme technieken die kunnen zorgen voor een vereenvoudiging en verbetering van de bereikbaarheid.

Veel zorgorganisaties werken met een zorgcentrale, een ‘doorgeeftelefoon’ of delen het rooster aan haar cliënten. Deze manier van werken zorgt voor situaties waarin een zorgteam minder goed of zelfs slecht bereikbaar is. De doorgifte van de telefoon is niet goed gegaan, of de zorgcentrale kan de zorgverlener niet bereiken. Om goed te kunnen sturen op de bereikbaarheid van de zorgverleners is het van belang dat er goed gemeten kan worden. Hierdoor bent u in staat om duidelijke rapportages te maken voor de organisatie. Zowel op persoonlijk, team- en regionaal niveau.

Slechts een beperkt aantal organisaties inzicht heeft in de bereikbaarheid. Veel andere organisaties verkrijgen inzicht door steekproeven te houden of maken alleen een inschatting. Er is op dit gebied nog veel winst te behalen voor de meeste zorgorganisaties.

Twee thuiszorgorganisaties presenteerden hoe zij de bereikbaarheid hebben verbeterd door het bereikbaarheidsproces te automatiseren via Online Teamcontact van Evolve IP.

Azora

Maria Stapper, teammanager bij Azora, presenteerde de visie van Azora op het contact met haar cliënten. Azora heeft gekozen om het hele bereikbaarheidsproces te vereenvoudigen met als doel de bereikbaarheid voor cliënten te verbeteren. In het verleden kwamen alle gesprekken bij Azora, ongeacht de vraag, binnen op een centraal servicepunt. Thuiszorgmedewerkers werkten met een bereikbare telefoon die zij op kantoor moesten ophalen en uiteraard weer terugbrengen. Ideaal was dit niet!

““De doorgeeftelefoon zorgde voor ontevreden cliënten, onrust in het zorgteam en daarnaast voor een hoge werkdruk op het servicepunt.””

Azora heeft besloten om te kijken naar andere oplossingen met als doel te zorgen dat Azora het bereikbaarheidsproces in één keer kon automatiseren.Door het gebruik van Online Teamcontact van Evolve IP worden alle inkomende gesprekken rechtstreeks afgeleverd bij de dienstdoende medeweker in plaats van bij het servicepunt.

“De roulatietelefoon is verleden tijd, inkomende gesprekken komen bij de juiste medewerker op basis van onze planning. Het resultaat mag er zijn: onze cliënten voelen zich weer vertrouwd bij onze organisatie en onze medewerkers kunnen zich weer richten op de zorgtaken!”

STMR

Yoeri Kiesenberg is ICT Manager bij STMR en vertelde vanuit een ICT oogpunt over het transitieproces dat STMR heeft doorlopen Het doel van STMR was om te zorgen dat haar medewerkers zich meer op zorgtaken konden gaan richten. Voor de transitie van STMR naar Online Teamcontact moesten de zorgverleners met bereikbare dienstin -en uitloggen op de telefooncentrale.
“Dit proces ging gepaard met veel problemen en zorgde voor onbereikbare zorgverleners. Er moesten moeilijke inlogcodes worden ingevoerd die werden vergeten door onze medewerkers. Daarnaast kwam het ook geregeld voor dat een medewerker vergat in -of uit te loggen”.

Vanuit de verantwoordelijkheid als ICT Manager vertelde Kiesenberg daarnaast dat hij het belangrijk vond dat een nieuwe technische oplossing moest bijdragen aan het ontzorgen van de medewerkers die de zorgtaken uitvoeren. “Het is voor ons daarnaast erg belangrijk om frequent te evalueren, ook als het gaat om een bereikbaarheidsoplossing. Ons motto: Optimalisatie door Evaluatie.”

Evolve IP

Sander Cok, Business Consultant bij Evolve IP, sloot de ochtend af door een presentatie te houden die antwoord gaf   op de vraag: ‘Hoe kan techniek ondersteunend zijn bij het waarborgen van bereikbaarheid?’ Zijn presentatie opende hij met een tweetal stellingen waar de aanwezigen uitgebreid op mochten reageren:

  – Timemanagement is essentieel in de zorg.
  – Zorg zonder persoonlijke aandacht is geen zorg. 

Deze presentatie was een ‘wake-up-call’ voor veel van de aanwezigen: Techniek is ondersteunend bij het borgen van   persoonlijke aandacht voor de cliënt en zorgt voor beter timemanagement. Een bereikbaarheidsoplossing zoals Online Teamcontact is het perfecte voorbeeld waarbij techniek, als onderdeel van een herziend proces, ondersteunend is aan een groter doel.

Online Teamcontact maakt het mogelijk om de bereikbare dienst te baseren op basis van de ingeplande bereikbare dienst. De persoon die dienst heeft, wordt opgezocht in het  bestaande planningspakket. Maakt u geen gebruik van en planningspakket, dan kunnen wij een eenvoudige rooster applicatie meelveren.

Sander sloot zijn presentatie af met de vraag: Is de bereikbaarheid van uw zorgteam 100% geborgd? Wat zou u op deze vraag antwoorden? Evolve IP doet graag een bereikbaarheidsmeting bij uw organisatie om u inzicht te geven hoe het met de bereikbaarheid gesteld is.

Aanbevolen
Dichtbij

Contact

or Call +31(0)88 – 428 31 11
Deze site gebruikt cookies voor analytische doeleinden om de inhoud van de site en de advertenties aan te passen aan jouw interesses. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Meer weten? Raadpleeg onze privacy statement.
Close